Oorkonde Familiebedrijf van het Jaar
Klik voor vergroting
Oorkonde Familiebedrijf van het Jaar
Een heerlijke taart van de Rabobank
Klik voor vergroting
Een heerlijke taart van de Rabobank
Jan-Willem en Viona Bouter nemen de prijs in ontvangst!
Klik voor vergroting
Jan-Willem en Viona Bouter nemen de prijs in ontvangst!

Slagerij Bouter Familiebedrijf van het jaar

Slagerij Bouter uit Hoornaar en Giessenburg is vrijdagavond bij de editie Alblasserwaard winnaar geworden van de verkiezing Familiebedrijf van het Jaar van Het Kontakt Edities.

Jan-Willem Bouter, de derde generatie van de Hoornaarse slagersfamilie, stal in de Evenementenhal in Gorinchem bij de uitreiking meteen ook de show. Op de vraag van presentator Rick den Besten wat hij later wilde worden, antwoordde hij niet het verwachte ‘slager’, maar klonk glashard door de zaal: ‘Brandweerman!’.

De verkiezing ‘Familiebedrijf van het jaar’ is uitgeschreven door de Nederlandse Nieuwsblad Pers, de branchevereniging waarbij ook Het Kontakt is aangesloten. In de acht edities van de krant werden de afgelopen maanden in totaal zo’n zestig familiebedrijven geportretteerd. Zij vulden bovendien een uitgebreide vragenlijst in.

Vrijdagavond maakte de jury in Gorinchem per editie een winnaar bekend. “Op ‘familiegevoel’ scoorde iedereen hoog”, liet juryvoorzitter Robert van Brakel weten. De voorzitter van VNO-NCW, regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, was onder de indruk van de kwaliteiten van de familiebedrijven, waarvan sommige al meer dan tweehonderd jaar succesvol zijn. De vier andere aspecten die de jury beoordeelde waren visie, duurzaamheid, innovatie en de mate waarin het bedrijf bewust bezig is met de opvolging binnen het bedrijf.

Dat laatste wordt door buitenstaanders nog wel eens als heikel punt ervaren, gaf Lizethe Kluijtmans van de Rabobank aan tijdens haar presentatie voorafgaand aan de prijsuitreiking. De Rabobank trad als partner van Het Kontakt op bij de verkiezing. “Opvolging is inderdaad een moeilijk punt bij familiebedrijven, maar dat er veel fouten bij gemaakt worden is een vooroordeel. Net als de bewering dat familiebedrijven te laat zouden reageren op veranderingen in de conjunctuur”, aldus Kluijtmans. Familiebedrijven worden volgens haar sinds de crisis wel extra gewaardeerd, doordat ze van oudsher focussen op de lange termijn in plaats van op snel resultaat. “Dat was tot voor kort ouderwets, maar we hebben gezien hoe belangrijk het is.” Overallwinnaar in de Kontaktregio: Van Eck Group, Beesd. Deze onderneming wordt afgevaardigd naar de landelijke finale van Familiebedrijf van het Jaar. Het winnende familiebedrijf wordt bekend gemaakt op de NNP-dag, op donderdag 16 september in Voorthuizen.